Veel zelfvertrouwen hebben draagt bij aan een fijner en gelukkiger leven en het is helemaal niet zo moeilijk om meer zelfvertrouwen te krijgen. Hier in de kennisbank van Blijvend-Zelfvertrouwen helpen we je met het opbouwen van meer zelfvertrouwen zodat je minder angstig en onzeker door het leven gaat en gemakkelijker om kunt gaan met kritiek van anderen. Dit doen we middels interessante artikelen over zelfvertrouwen, onze selectie zelfhulpboeken waarmee je meer zelfvertrouwen kunt krijgen, blogs en (online) cursussen die je helpen je zelfvertrouwen op te krikken.

Zelfvertrouwen hebben

Het hebben van voldoende zelfvertrouwen draagt dus bij aan een gelukkiger leven. Mensen met een laag zelfbeeld hebben meer moeite met het nemen van belangrijke beslissingen en zijn vaak onzeker en/of angstig. Het goede nieuws is dat zelfvertrouwen te trainen valt. Vaak is de mate van zelfvertrouwen namelijk afhankelijk van de ervaringen die we hebben opgedaan in ons leven. Wanneer je vaak kritiek te verduren krijgt of te maken hebt gehad met afwijzing is het vrij lastig om veel zelfvertrouwen te hebben. Anderzijds hebben mensen die veel complimentjes krijgen en door iedereen aardig gevonden worden vaak heel veel zelfvertrouwen. Hoe komt het toch dat anderen zoveel invloed kunnen hebben op ons zelfvertrouwen?

Waarom anderen invloed op ons zelfvertrouwen hebben

Vanaf het moment dat je hier op aarde kwam heb je een hele belangrijke les geleerd die je de rest van je leven bij je draagt. Het is een verkeerde les, maar daarover zo dadelijk meer. De les die je namelijk leert bij je geboorte is dat je geluk en welzijn afhankelijk is van anderen. Je moeder voedde je. Gaf je bescherming tegen de grote boze buitenwereld. Zorgde er voor dat je veilig was. Er is je dus aangeleerd dat je altijd afhankelijk bent van anderen en dit zetten we voort in de rest van ons leven. We willen een partner en aardig gevonden worden door onze vrienden en collega’s. Ieder mens heeft het nodig om zich geliefd te voelen, maar het rare is dat je eigenlijk helemaal niemand nodig hebt om gelukkig te zijn. Als je leert gelukkig te zijn met jezelf. En dat kan alleen als je zelfvertrouwen hebt.

Wat is zelfvertrouwen hebben eigenlijk?

Het hebben van zelfvertrouwen is simpelweg dat je positief over jezelf denkt. De manier hoe je naar jezelf kijkt bepaalt hoeveel zelfvertrouwen je hebt. Mensen met een negatief zelfbeeld kunnen onmogelijk veel vertrouwen in zichzelf hebben. Gelukkig weet je nu dat het hebben van zelfvetrouwen beïnvloedbaar is. Door anderen, maar vooral door jezelf!

Hoe kan ik meer zelfvertrouwen krijgen?

Er zijn talloze manieren om meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld het hele internet afpluizen naar interessante artikelen over zelfvertrouwen zoals op deze website en onze blog. Je kunt ook aan de slag met zelfhulpboeken waarmee je meer zelfvertrouwen kunt krijgen. Er zijn (online) cursussen die je helpen bij het hebben van meer zelfvertrouwen. En je kunt natuurlijk de hele dag gaan vissen naar complimentjes, want als mens ben je dus simpelweg geprogrammeerd om beïnvloed te worden door de mening van anderen.

Je kunt echter gemakkelijk meer zelfvertrouwen krijgen door simpele oefeningen. Je zult merken dat je gemakkelijk meer zelfvertrouwen kunt hebben wanneer je serieus aan de slag gaat met deze oefeningen. Om je een handje te helpen hebben we hieronder 3 oefeningen voor je op een rijtje gezet waarmee je in no-time meer zelfvertrouwen zult opbouwen.

Indoctrineer jezelf

Door de geschiedenis heen zijn er boeken vol geschreven over indoctrinatie. (evil) Wereldleiders zetten de programmering in om het volk onder de duim te krijgen en/of te houden en al op jonge leeftijd krijgen we hier als mens al mee te maken. Denk maar eens terug aan je basisschooltijd. Je leerde op de eerste dag al dat je respect moest hebben voor autoriteiten. Je durfde de meester of juf echt niet tegen te spreken en deze les blijft ons hele leven bij ons. Kijk maar eens hoe je reageert op oom agent of op een rechter wanneer je er mee te maken krijgt.

Maar waarom zou je indoctrinatie – nu je weet dat het werkt –  niet inzetten om meer zelfvertrouwen te verkrijgen? Je kunt jezelf programmeren door herhaaldelijk affirmaties op te zeggen. Affirmaties klinkt wat duf en zweverig, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Kijk maar eens naar onderstaande zin.

“Vandaag ga ik mezelf zijn. Ik ben goed genoeg. Ik heb alle vertrouwen in mezelf en ben dankbaar dat ik weer een nieuwe dag tegemoet ga als de persoon die ik vandaag de dag ben. Want zoals ik, is er geen tweede.”

Zeg deze zin iedere ochtend hardop tegen jezelf wanneer je voor de spiegel staat en moet je eens opletten hoeveel zelfvertrouwen je na verloop van tijd zult hebben.

Lichaamshouding

Dat je lichaamstaal verraadt hoe jij je van binnen voelt is voor velen niet nieuw. In je lichaamshouding zit een hoop verborgen taal die iemand die lichaamstaal kan lezen zonder moeite doet vertellen wat er op dat moment in je koppie omgaat. Maar wist je dat je lichaamshouding andersom ook je gedachten kan beïnvloeden? Lichaam en geest zijn namelijk wel twee aparte zaken, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door aandacht te schenken aan je lichaamshouding kun je gemakkelijk je gedachten beïnvloeden en zul je merken dat het een positief effect op je zelfvertrouwen zal hebben. Een heel simpele oefening die je altijd en overal kunt toepassen:

Wanneer je je wat onzeker en/of angstig voelt. Ga dan zitten met beide voeten stevig op de grond en de benen iets uit elkaar. Vouw je handen achter je hoofd zodat je een volledig open houding aanneemt. Dit is één van de meest krachtige houdingen die je kunt aannemen. Je straalt hiermee één en al zelfvertrouwen uit. Anderen zullen dit zien, maar ook je gedachten registreren deze houding. Hetzelfde geldt ook voor je houding tijdens het lopen. Wanneer je met je hoofd omlaag en hangende schouders rondloopt voel je je niet onzeker en/of ga je je vanzelf onzeker voelen. Door je schouders op te trekken, de borst vooruit te steken, de kim omhoog te houden en een glimlach om de lippen te toveren zul je vanzelf meer zelfvertrouwen hebben en sowieso uitstralen.

Werk met een takenlijst

Velen werken al met takenlijsten, maar vaak op de verkeerde manier. Het afvinken van een takenlijst kan veel effect op je zelfvertrouwen hebben. Andersom heeft een niet afgevinkte takenlijst ook zeker effect op je zelfvertrouwen, maar dan op negatieve wijze. Stel iedere dag een takenlijst op, maar beperk je tot de taken die je écht moet doen. Probeer de lijst te beperken tot 3 items. Drie taken kan in principe iedereen volbrengen in een dag en je zult merken dat de afgevinkte takenlijst een enorm effect heeft op je zelfvertrouwen. Kun je meer items toevoegen (en afvinken) gedurende de dag? Doe het dan zeker! Er zijn weinig andere zaken die zoveel effect hebben op je zelfvertrouwen als getting things done!

Verder lezen over zelfvertrouwen hebben?

Bekijk dan zeker ook de andere onderdelen in onze kennisbank over zelfvertrouwen, onze selectie zelfhulpboeken, de artikelen over zelfvertrouwen trainingen, cursussen en coaches en onze blogposts waarin we vragen behandelen als:

  • Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen vergroten?
  • Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?
  • Hoe kan ik meer zelfvertrouwen uitstralen?
  • Ik heb geen zelfvertrouwen. Wat nu?
  • Mijn zelfvertrouwen is weg. Hoe nu verder?
  • Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen terugkrijgen?
  • Waar is zelfvertrouwen goed voor?
  • Waarom heb ik zelfvertrouwen nodig?
  • Waarom is zelfvertrouwen zo belangrijk?
  • Waar krijg je zelfvertrouwen van?
  • Wat kan ik doen voor meer zelfvertrouwen?
  • Kan een coach mij helpen met mijn zelfvertrouwen?
  • Helpen zelfhulpboeken om meer vertrouwen in mezelf te krijgen?
  • Welke zelfhulpboeken helpen me om mijn zelfvertrouwen te vergroten?
  • Helpt een (online) cursus om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen?
  • Welke cursus helpt mij om mijn zelfvertrouwen op te krikken?
  • Zijn er oefeningen waarmee ik meer zelfvertrouwen kan krijgen?