Je zelfvertrouwen opkrikken is altijd een goede zaak. Zelfs als je al over voldoende zelfvertrouwen beschikt. Zelfverzekerde mensen leiden doorgaans namelijk een fijner leven. Ze kunnen gemakkelijker belangrijke beslissingen nemen, kunnen beter tegen kritiek van anderen en gaan minder angstig en onzeker door het leven. Hier in de kennisbank van Blijvend-Zelfvertrouwen helpen we bij het opkrikken van je zelfvertrouwen middels interessante artikelen en blogs, de beste zelfhulpboeken en bewezen (online) cursussen en coaches die je begeleiden bij het verkrijgen van meer zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen opkrikken

Je zelfvertrouwen opkrikken hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn en kan op talloze manieren. Natuurlijk kun je aan de slag met cursussen en coaches, maar in veel gevallen kun je er ook zelf voor zorgen dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Voordat we een aantal eenvoudige technieken met je delen waar je je zelfvertrouwen kunt opkrikken is het misschien goed om te kijken naar wat zelfvertrouwen precies is en hoe het onderhevig is aan anderen. Vaak is een laag of juist positief zelfbeeld namelijk het gevolg van hoe anderen met ons omgaan en door hier dieper op in te gaan zul je zien dat er nog grote winst te behalen valt wanneer je je minder aantrekt van wat anderen over je zeggen en hoe ze over je denken.

Wat is zelfvertrouwen?

De definitie van zelfvertrouwen valt min of meer al uit het woord zelf te halen. Het is het vertrouwen wat we in onszelf hebben. De wijze waarop je naar jezelf kijkt en hoe je over jezelf denkt. Vaak is dit zelfbeeld dus tot stand gekomen door de omgang met anderen. Iemand die constant complimentjes krijgt zal vanzelf meer zelfvertrouwen krijgen, maar voor iemand die alleen maar kritiek krijgt te verduren kan onmogelijk het zelfvertrouwen opkrikken.

Waarom anderen zoveel invloed hebben op ons zelfvertrouwen

Ieder mens wilt geliefd zijn. Liefde is de basis van het leven en daarom is het niet gek dat we hunkeren naar (positieve) aandacht van anderen. Al vanaf onze eerste minuut hier op aarde leren we dat ons geluk en welzijn afhankelijk is van anderen. Je moeder voedde je immers na je geboorte en zorgde voor een veilige en beschermde omgeving. Deze les dragen we de rest van ons leven met ons mee en zoeken het geluk dus vaak in zaken buiten onszelf. Een partner, materiële zaken of erkenning van vrienden/familie/collega’s. Eigenlijk is dit een vertekend beeld. Om je zelfvertrouwen op te krikken heb je namelijk niemand nodig. Al het geluk zit al in jezelf en daar heb je dus helemaal niemand voor nodig. Toch is het door onze levenswijze bijna onmogelijk om te blaken van het zelfvertrouwen zonder een fijne omgang met anderen. Anderen zijn dus eenmaal van invloed op ons zelfvertrouwen, maar nu je weet waar dat vandaan komt is het misschien makkelijker om je zelfvertrouwen te vergroten zonder tussenkomst van anderen.

Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen opkrikken?

Je kunt je zelfvertrouwen dus opkrikken op tal van manieren, maar de makkelijkste en snelste manier is om zelf aan de slag te gaan met onderstaande tips. Natuurlijk kan het in sommige gevallen verstandig(er) zijn om een zelfvertrouwen-cursus te volgen of een coach in te schakelen die je helpt bij het opkrikken van je zelfvertrouwen, maar onderstaande oefeningen zijn helemaal gratis en makkelijk zelf toe te passen.

Programmeer jezelf

Het menselijk brein is te programmeren. Alle (evil) wereldleiders maken er gebruik van en in je jongste jaren kreeg je hier al mee te maken. Op de basisschool leerde je al autoriteiten te respecteren. Je durfde niet gauw in te gaan tegen de juf of meester en in je latere leven blijft dit je bij. Ooit wel eens een rechter of politieagent beledigd? Vast niet!

Dit trucje kun je natuurlijk ook op jezelf toepassen. Door bepaalde affirmaties iedere dag te herhalen programmeer je je brein om er in te gaan geloven. Dit zorgt er voor dat je al snel je zelfvertrouwen zult opkrikken en na verloop van tijd één en al zelfverzekerdheid zal zijn.

“Vandaag ga ik mezelf zijn. Ik ben goed genoeg. Ik heb alle vertrouwen in mezelf en ben dankbaar dat ik weer een nieuwe dag tegemoet ga als de persoon die ik vandaag de dag ben. Want zoals ik, is er geen tweede.”

Zeg onderstaande zin iedere ochtend hardop tegen jezelf in de spiegel en geloof ieder woord wat je uitspreekt. Moet je eens opletten hoe gemakkelijk je met 1 zinnetje meer zelfvertrouwen kunt opbouwen!

Getting things done

Zeg zelf: hoe voelt het wanneer je de grote voorjaarsschoonmaak hebt gedaan? Goed toch? Omdat je dingen gedaan hebt gekregen. Dit geldt voor alle takenlijsten waar je mee te maken krijgt. Een afgevinkte takenlijst zorgt voor voldoening en daarmee direct voor meer vertrouwen in jezelf. Daarentegen draagt een niet afgevinkte takenlijst juist bij aan een negatief gevoel en een negatief zelfbeeld, vooral wanneer je structureel de dingen niet gedaan krijgt. Zorg er dan ook voor dat je een to-do list opstelt die minimaal is. Voeg alleen de zaken die je écht moet doen toe aan de takenlijst. Een takenlijst met 3-4 items is voor iedereen haalbaar en veel beter dan een lijst met 3/4 zaken die echt gedaan moeten worden en verder nog 7 dingen bevat die eigenlijk niet echt de prioriteit hebben. Zorg iedere dag voor een afgevinkte takenlijst en ontdek zelf hoe dit helpt bij het opkrikken van je zelfvertrouwen.

Lichaamshouding veranderen

Loop je wel eens met hangende schouders en je hoofd omlaag rond? Verander dit dan direct zodra je merkt dat je deze negatieve lichaamshouding aanneemt. Je lichaam en geest zijn weliswaar twee aparte zaken, maar tegelijkertijd ook onlosmakelijk verbonden met elkaar. Je lichaam vertelt alles wat er op dat moment in je hoofd omgaat. Veel mensen weten dit wel, maar wat veel mensen niet weten is dat je dit proces ook om kunt draaien. Door de negatieve lichaamshouding te veranderen in een positieve lichaamshouding zul je merken dat dit een positieve invloed heeft op de wijze waarop je op dat moment (over jezelf) denkt. Kop omhoog dus, schouders opgetrokken en een dikke smile op je gezicht. Zeker weten dat het je helpt je zelfvertrouwen op te krikken!

Verder lezen over zelfvertrouwen opkrikken?

Bekijk dan zeker ook de andere onderdelen in deze kennisbank over zelfvertrouwen, onze selectie zelfhulpboeken, de artikelen over trainingen, cursussen en coaches over zelfvertrouwen en onze blogposts waarin we vragen behandelen als:

  • Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?
  • Hoe kan ik meer zelfvertrouwen uitstralen?
  • Ik heb geen zelfvertrouwen. Wat nu?
  • Mijn zelfvertrouwen is weg. Hoe nu verder?
  • Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen terugkrijgen?
  • Waar is zelfvertrouwen goed voor?
  • Waarom heb ik zelfvertrouwen nodig?
  • Waarom is zelfvertrouwen zo belangrijk?
  • Waar krijg je zelfvertrouwen van?
  • Wat kan ik doen voor meer zelfvertrouwen?
  • Kan een coach mij helpen met mijn zelfvertrouwen?
  • Helpen zelfhulpboeken om meer vertrouwen in mezelf te krijgen?
  • Welke zelfhulpboeken helpen me om mijn zelfvertrouwen te vergroten?
  • Helpt een (online) cursus om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen?
  • Welke cursus helpt mij om mijn zelfvertrouwen op te krikken?
  • Zijn er oefeningen waarmee ik meer zelfvertrouwen kan krijgen?