Je zelfvertrouwen trainen is helemaal niet zo moeilijk. Je kunt middels diverse oefeningen gemakkelijk meer zelf vertrouwen krijgen waardoor je al snel het zelfvertrouwen uitstraalt waar veel mensen jaloers op zullen zijn. Je zult gemakkelijker kunnen omgaan met meningen van anderen en met moeilijke situaties. Ook zal je je minder onzeker voelen en minder angst ervaren wanneer je aan de slag gaat met je zelfvertrouwen trainen. Hier in de kennisbank van Blijvend-Zelfvertrouwen helpen we je graag meer zelfvertrouwen te krijgen via interessante artikelen, de beste zelfhulp boeken, online cursussen om je zelfvertrouwen te vergroten en onze blog met tal van waardevolle blogposts over zelfvertrouwen en zelfvertrouwen trainen.

Zelfvertrouwen trainen

Door aan de slag te gaan met het trainen van je zelfvertrouwen zul je merken dat je veel zelfverzekerder door het leven zal gaan. Zelfvertrouwen is trainbaar en de oefeningen zelf zijn niet eens zo heel moeilijk. Voordat we een aantal oefeningen om je zelfvertrouwen te trainen met je bespreken is het misschien goed om te weten waarom het vertrouwen in jezelf kan verminderen of juist vergroten.

Je zelfvertrouwen wordt vaak bepaald door anderen

Wie heeft er meer zelfvertrouwen: iemand die voortdurend kritiek te verduren krijgt of iemand die constant complimentjes krijgt? Het antwoord zal niet al te moeilijk zijn, maar waar dit vandaan komt kan misschien nieuw voor je zijn.

Vanaf je allereerste ervaring hier op aarde – je geboorte – is je aangeleerd dat je afhankelijk bent van anderen. Als baby vaar je immers wel wanneer je moeder voor je zorgt. Je te eten geeft en je beschermt tegen de grote boze wereld. Je leert dus dat je je alleen goed kunt voelen door anderen. Dit is de normale gang van zaken voor eenieder, maar eigenlijk klopt het niet helemaal. We krijgen de verkeerde les geleerd.

Je zelfvertrouwen zou namelijk helemaal niet afhankelijk moeten zijn van anderen. Mensen met veel zelfvertrouwen weten dit, maar de mensen met een laag zelfbeeld denken hier doorgaans niet goed over na. Zij horen alleen de negatieve verhalen om zich heen en trekken het zich aan wat anderen van hun zeggen en hoe men over hun denkt.

Nu je dit weet is het misschien nog makkelijker om je zelfvertrouwen te trainen. Je hebt het namelijk helemaal zelf in de hand hoeveel zelfvertrouwen je hebt en hoeveel zelfvertrouwen je doet uitstralen. Helemaal niemand anders zou daar verantwoordelijk voor moeten zijn. Echt alleen jij!

Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen trainen?

Je kunt je zelfvertrouwen op verschillende manieren trainen. De één heeft behoefte aan een coach die helpt bij het verkrijgen van meer zelfvertrouwen, een ander kiest er liever voor om een (online) cursus te volgen en weer een ander gaat het liefst zelf aan de slag middels zelfhulpboeken en/of informatie verzamelen op het internet zoals hier in onze kennisbank. Uiteindelijk moet je doen waar jij je goed bij voelt, maar weet dat je in korte tijd al je zelfvertrouwen kunt opkrikken middels eenvoudige oefeningen die helemaal geen geld hoeven te kosten. Drie van deze oefeningen om je zelfvertrouwen te trainen hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet. Ze klinken misschien simpel (en dat zijn ze ook!), maar ze maken een wereld van verschil. Door ze effectief toe te passen zul je merken dat je in no-time meer zelfvertrouwen zult hebben en dat zelfvertrouwen dus wel degelijk te trainen valt.

Conditionering

Dit is wederom iets wat we al op jonge leeftijd leren. Het kan positief uitpakken, maar net zo goed negatief. Weet je nog, op de basisschool? Dat je respect moest hebben voor de meester of juf? Deze les dragen we gedurende ons leven met ons mee. We moeten respect hebben voor autoriteit en durven zodoende niet gauw in te gaan tegen onze baas of tegen oom agent. Dit is conditionering. Het is ons op jonge leeftijd aangeleerd.

Waarom zou je conditionering dan niet inzetten om je zelfvertrouwen te trainen? Moeilijk is het niet, maar je moet er wel volhardend in zijn. Herhaal onderstaande zin iedere dag als je ‘s ochtends voor de spiegel staat en ontdek zelf wat het met je zelfvertrouwen doet.

“Vandaag ga ik mezelf zijn. Ik ben goed genoeg. Ik heb alle vertrouwen in mezelf en ben dankbaar dat ik weer een nieuwe dag tegemoet ga als de persoon die ik vandaag de dag ben. Want zoals ik, is er geen tweede.”

Door deze zin iedere dag hardop tegen onszelf te zeggen (en er daadwerkelijk in geloven) trainen we ons zelfvertrouwen. We trainen onze mind om te geloven dat het ook daadwerkelijk zo is. We zijn goed genoeg. Jij bent goed genoeg. En zoals jou is er geen tweede. Waarom zou je dan niet het volste vertrouwen in jezelf hebben?!

Lichaamshouding

Je lichaam en geest zijn twee aparte zaken, maar tegelijkertijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je lichaamstaal zegt alles over hoe jij je op dat moment voelt. Iemand die met gebogen schouders en het hoofd naar beneden rondloopt straalt duidelijk uit dat het zelfvertrouwen ver te zoeken is. Iemand die juist met het hoofd omhoog, de borst vooruit en een eeuwige glimlach rondloop straalt juist uit alsof hij/zij de wereld aan kan en blaakt van het zelfvertrouwen.

Je kunt dit proces ook omdraaien. Je kunt je gedachten beïnvloeden door een positieve lichaamshouding aan te nemen. Zodra je bemerkt dat je een negatieve lichaamshouding hebt, pas deze dan aan in een positieve lichaamshouding. Je zult niet alleen zelf meer zelfvertrouwen krijgen, maar ook de mensen op straat zullen bemerken dat je wel erg veel zelfvertrouwen uitstraalt. In het beste geval krijg je ook nog eens wat complimentjes om je oren waardoor je zelfvertrouwen alleen maar meer zal groeien. Wie zegt dat zelfvertrouwen niet te trainen valt?

Oogcontact

Mensen met weinig tot geen zelfvertrouwen zullen je tijdens een gesprek praktisch niet in de ogen kijken. Mensen met veel tot teveel zelfvertrouwen (hoogmoed/arrogantie) zullen je tijdens een gesprek lang (soms iets te lang, wat als intimiderend ervaren kan worden) in de ogen aankijken.

Met deze oefening kun je gemakkelijk je zelfvertrouwen trainen, maar vooral voor erg onzekere mensen kan het in het begin soms best spannend zijn om iemand recht in de ogen aan te kijken tijdens een gesprek. Neem jezelf voor om bij ieder gesprek wat je voert te achterhalen welke kleur ogen de gesprekspartner heeft.

Als je dit goed doet en de persoon net lang genoeg in de ogen aankijkt om de kleur van de ogen te achterhalen zul je na verloop van tijd veel gemakkelijker iemand recht in de ogen durven aan te kijken. Dit draagt niet alleen bij aan een verhoogd zelfvertrouwen voor jezelf, maar ook het zelfvertrouwen wat je uitstraalt naar de ander toe. Wanneer jij niet bang bent om de ander recht in de ogen aan te kijken zal de andere persoon al snel het gevoel krijgen dat je enorm zelfverzekerd bent.

Verder lezen over zelfvertrouwen trainen en oefeningen?

Bekijk dan zeker ook de andere onderdelen in deze kennisbank over zelfvertrouwen, onze selectie zelfhulpboeken, de artikelen over trainingen, cursussen en coaches over zelfvertrouwen en onze blogposts waarin we vragen behandelen als:

  • Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?
  • Hoe kan ik meer zelfvertrouwen opbouwen?
  • Ik heb geen zelfvertrouwen. Wat nu?
  • Mijn zelfvertrouwen is weg. Hoe nu verder?
  • Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen terugkrijgen?
  • Waar is zelfvertrouwen goed voor?
  • Waarom heb ik zelfvertrouwen nodig?
  • Waarom is zelfvertrouwen zo belangrijk?
  • Waar krijg je zelfvertrouwen van?
  • Wat kan ik doen voor meer zelfvertrouwen?
  • Kan een coach mij helpen met mijn zelfvertrouwen?
  • Helpen zelfhulpboeken om meer vertrouwen in mezelf te krijgen?
  • Welke zelfhulpboeken helpen me om mijn zelfvertrouwen te vergroten?
  • Helpt een (online) cursus om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen?
  • Welke cursus helpt mij om mijn zelfvertrouwen op te krikken?
  • Zijn er oefeningen waarmee ik meer zelfvertrouwen kan krijgen?