blijvend zelfvertrouwen

Blijvend gevoel van zekerheid

Tevreden zijn met wie je bent

Zelfvertrouwen is onmisbaar

Blijvend gevoel van zekerheid

Tevreden zijn met wie je bent

Zelfvertrouwen is onmisbaar

Blijvend gevoel van zekerheid

Tevreden zijn met wie je bent

Zelfvertrouwen is onmisbaar

Bekijk onze tijdelijke aanbieding!

 Het werkt! Ik zie de volgende lessen graag tegemoet!”

Bekend van:

merk
merk
merk
merk
merk

Zelfvertrouwen oefeningen

Er zijn verschillende zelfvertrouwen oefeningen die je gemakkelijk thuis kunt doen als zelfvertrouwen training om meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Dankzij deze oefeningen krijg je snel meer vertrouwen in jezelf. Dankzij de oefeningen wordt je bewust waar de grootste problemen zitten. Doorgaans komt het gebrek aan vertrouwen in jezelf door een twijfel aan het eigen kunnen. Wanneer je niet aan jezelf zou twijfelen, dan zou je ook niet onzeker zijn geweest. Dit betekent dat je automatisch meer zelfvertrouwen zou hebben. Wij hebben verschillende zelfvertrouwen oefeningen geselecteerd die gericht zijn op het beter leren kennen van jezelf en ze helpen negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten.

Hoe

je het initiatief in je leven terugneemt

Accepteer

Hoe je jezelf waardeert en onvoorwaardelijk accepteert

Blijdschap

Hoe je meer blijdschap en waardering in je leven creëert

Relaties

Hoe je zelfvertrouwen in je relaties met anderen creëert

Positief

Hoe je positief kunt denken en leert om te gaan met complimenten

Trouw

Hoe je trouw blijft aan jezelf en opkomt voor je mening

Zelfvertrouwen oefening 1: Beschrijf jezelf in positieve zin

Bij de eerste van de zelfvertrouwen oefeningen gaat het om beschrijven van jezelf in positieve zin. De huidige maatschappij leert ons om naar onze tekortkomingen te kijken en hierdoor zien we positieve eigenschappen van onszelf als een vanzelfsprekend iets. Wanneer iemand te veel op de negatieve aspecten van het leven focust en te weinig naar de positieve dingen kijkt, kan dit ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen flink wordt aangetast.

Voor de eerste van deze zelfvertrouwen oefeningen maak je drie lijsten. Op de eerste lijst schrijf je alles wat je tot toe hebt bereikt in het leven en waar je trots op ben. Schrijf echt alles op, je hoeft het aan niemand te laten zien dus schaam je niet voor wat je opschrijft. Op de tweede lijst schrijf je alles wat je goed vindt aan jezelf. Op de laatste lijst schrijf je twee dingen op die je kunt doen om de andere twee lijsten aan te vullen. Doordat je ziet wat je allemaal al hebt bereikt in je leven kan je een positief gevoel krijgen en met de derde lijst kan je doelen creëren om nog meer positiviteit toe te voegen aan je leven. Het is nu tijd om door te gaan met de volgende van de zelfvertrouwen oefeningen.

Zelfvertrouwen oefening 2: Word je bewust van jouw interne stem

Iedereen heeft wel een intern stemmetje die vaak ongevraagd zijn mening geeft. Dit stemmetje is heel belangrijk omdat het vaak een grote invloed heeft op het denken van ons. Maar je staat vaak niet stil bij alles wat er gezegd wordt. Door deze tweede van de drie zelfvertrouwen oefeningen leer je om hier wat meer stil bij te staan en je er bewust van te worden. Het makkelijkste om dit te doen is om een klein notitieboekje bij je te hebben waar je gedurende de hele dag notities in zou kunnen maken.

Noteer tijdens een paar dagen elk negatief oordeel of mening dat je over jezelf hebt. Noteer alles zodra je er bewust van wordt. Als je dit enkele dagen hebt gedaan, kijk dan naar de lijst en vraag jezelf af of het raar is dat je weinig zelfvertrouwen hebt als je zo over jezelf denkt. Nu je meer bewust bent van de interne stem is het tijd om hier wat aan te veranderen. Hierbij helpt de laatste van de drie zelfvertrouwen oefeningen.

Zelfvertrouwen oefening 3: De macht van verschillende woorden

De derde van de drie zelfvertrouwen oefeningen gaat over de macht van verschillende woorden. Je gevoel van het moment bepaalt voor het grootste gedeelte hoe je jezelf uitdrukt. Maar dit kan ook omgekeerd werken. De manier van praten en wat je zegt kan bepalen hoe je jezelf voelt. Een kleine verandering in je gedachte is dat je het woord ‘probleem’ vervangt met het woord ‘uitdaging’. Dit lijkt misschien op een raar spelletje van positiviteit goeroes maar het is meer dan dat. Alle woorden hebben een bepaalde emotionele waarden. Dit zorgt ervoor dat sommige woorden je slecht laten voelen terwijl er ook woorden zijn waar je energiek van wordt en enthousiast voelt.

Door het woord ‘probleem’ te vervangen voor ‘uitdaging’ krijgt het een andere emotionele waarde. Een probleem is iets waar je geconfronteerd wordt, wat je zo snel mogelijk achter je wil laten. Een uitdaging daarentegen zorgt voor veel meer positiviteit. Hierdoor voel je je waarschijnlijk gemotiveerder en pak je hem aan. Uitdagingen zijn over het algemeen leuk. Ondanks dat het onderwerp hetzelfde blijft, krijgt de hele zin een andere emotionele lading. Haal voortaan probleem uit je vocabulaire en vervang dit voor uitdaging. Dat is toch een veel betere gedachte die je krijgt door deze zelfvertrouwen oefeningen.

Door het toepassen van deze zelfvertrouwen oefeningen kan je al snel je zelfvertrouwen verbeteren. Heb je niet genoeg aan deze zelfvertrouwen oefeningen en heb je misschien meer baat bij een cursus zelfvertrouwen? Kijk dan verder op onze site voor deze cursus.

blijvend zelfvertrouwen

Over de online training 'Blijvend Zelfvertrouwen'

Ja, ik neem vandaag de eerste stap naar een gezond zelfrespect
en schrijf me in voor de e-cursus ‘Blijvend Zelfvertrouwen’.

Ik maak gebruik van de gratis bonussen en krijg DIRECT toegang
tot bewezen coachingstechnieken die getoetst zijn in de praktijk!

Ja, ik wil weer geloven in mijzelf!

Home » Zelfvertrouwen oefeningen